Corona brengt ook nieuwe kansen
Na een periode van onzekerheid hebben veel nieuwe kansen zich voorgedaan
“Toen begin 2020 de eerste signalen van covid-19 ons bereikten waren we volop in voorbereiding op nog meer beurzen en events dat jaar. Essen, Berlijn, Gorinchem waren achter de rug en het was een drukke maar gezellige tijd waarin we veel (oud)bekenden hebben gezien. Het was wreed hoe snel die flow in de kiem werd gesmoord”. Aan het woord Jorien Plak-Schouten van Besseling Techniek, sinds januari 2020 verantwoordelijk voor het commercieel beleid bij Besseling Techniek.
“Niemand wist hoe het zou gaan lopen, maar zeker was dat er drastische veranderingen aanstaande waren. Bezoeken aan klanten werden online zoom- en teams meetings, maar dat was te overzien. Al waarderen klanten juist het persoonlijke contact dat wij als bedrijf altijd hebben gehad, het was gewoon niet anders. Voor onze buitendienst was het lastiger, die konden per direct niet zomaar meer overal naar toe voor installaties en storingen. Zoom en Teams is voor die afdeling niet de oplossing. Met de werkbus door Europa was het al een opgave door de documenten en formulieren die geregeld moesten worden, met het vliegtuig naar een klus ging helemaal niet meer zo gemakkelijk als voorheen. Ook al snappen klanten dat, ze hopen toch dat we het wél voor elkaar krijgen om die machine te installeren of na te kijken.
Ondertussen liep alles in de productie gewoon door, dat was wel een gekke situatie. Kassenbouwers wilden nog steeds de installaties die waren mee verkocht in de turn-key projecten, telers wilden nog steeds zelf die investeringen doen en ook de aanvragen bleven op niveau. We hebben in het voorjaar best veel installaties op transport gezet en uitgeleverd, maar in bedrijf stelling bleven in sommige gevallen achter. Vooral China was daarin een geval apart. We hadden daar nog veel installaties in bedrijf te stellen, want in de wintermaanden kan dat vanwege de vorst niet. Toen de weersomstandigheden gunstig waren, waren de lockdowns en reisbeperkingen ingesteld; konden we nog steeds de klanten niet helpen.
We zagen dat het niet 1,2,3 opgelost zou worden en hebben daarom ons grote netwerk aangeboord. Meerdere bedrijven gaven aan met dezelfde uitdagingen te maken te hebben en hadden er oren naar om samen op te trekken. Door Covid zijn we denk ik als sector sowieso na gaan denken over de nut en noodzaak van het reizen. Of dat nu is voor de beurzen, klantbezoek of technische zaken. Een technisch specialist kan in onze ogen wel voor 4-5 bedrijven de werkzaamheden uitvoeren, niet alleen voor het bedrijf waarvoor hij in dienst is. Als er toch al iemand uit Nederland naar dat land gaat om een bepaalde machine in bedrijf te stellen, waarom dan niet voor meerdere bedrijven? Buitendienst medewerkers zijn in veel gevallen allround inzetbaar, hebben meerdere specialiteiten, zijn zelfredzaam en willen ook niet altijd maar van huis zijn; velen hebben vrouw, kinderen en familie. Wanneer je dat dan gaat clusteren als groep, heeft dat voordelen voor meerdere partijen.
Metazet is een sterke speler in de tuinbouw en we zagen veel overeenkomsten tussen de beide bedrijven. In China hebben zij een team met een aantal technische mensen in dienst, maar kunnen ze ook commerciële opvolging geven aan zaken. Voor ons als Besseling Techniek was dat het vangen van 2 vliegen in 1 klap: een prachtige kans om onze commerciële positie in die markt te verstevigen, maar ook door een gevestigde partner te hebben die de technische zaken op zich kan nemen. Het instrueren van technisch personeel op afstand is niet gemakkelijk wanneer voor beide partijen Engels niet de moedertaal is, maar met doorzettingsvermogen, goede wil, geduld en vooral technisch inzicht ging het achteraf toch best soepel.
Goed nieuws gaat snel, zeker in de tuinbouw, dus voor we het wisten waren er een hoop klanten en tussenpersonen op de hoogte van deze ontwikkeling. We kunnen met trots melden dat we door het werken met lokale mensen, en dus het instrueren van de telers in hun eigen taal, echt een streepje voor hebben bij de projecten. Niet alleen kunnen we op korte termijn langskomen, hebben we minder reisbeperkingen en geen quarantaine waardoor de kosten anders zijn, maar kan de technische dienst van de tuin in de eigen taal de vragen stellen en uitleg krijgen. Veel bedrijven, ook wij, waren veel gericht op het zelf uitvoeren van de werkzaamheden. Achteraf bezien weten we niet waarom we dat nooit eerder hebben onderzocht.
Doordat de orderstroom wisselend was, hebben wij uit voorzorg toch NOW aangevraagd gedaan. We wisten niet hoe het jaar zou verlopen, het was hollen of stilstaan. We hebben er gelukkig geen gebruik van hoeven te maken en hebben daardoor alles keurig terugbetaald. Mooi dat er een vangnet was dat klaar zou staan in geval de omzet enorm zou kelderen, maar we prijzen ons gelukkig dat we het hebben mogen terugbetalen. Dat betekent namelijk dat ondanks een fikse wereldwijde crisis, wij als bedrijf machines leveren waar een behoefte aan blijft in de markt.
De wereldbevolking groeit, de focus is nog meer gericht op gezond voedsel en men wil het liefst dat het lokaal geteeld worden. Ik ben van mening dat die trend er voor zorgt dat wij als tuinbouw sector, met daarbij alle toeleveranciers, het de komende jaren alleen nog maar drukker gaan krijgen. In dat licht bezien is de samenwerking in China een mooie stap vooruit waar we ook in andere landen navolging van zullen zien. Per toeval las ik laatst dat het Chinese teken Wei Jie zowel “crisis” als “kans” betekent, en zo is het maar net.”